CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

4.19.2010

Pasta Cabonara

Bahan-bahan

1 buku mentega buttercup
4 ulas bawang putih (dicincang halus)
1 tin campbell mushroom soup classic
1 kotak kecil susu segar low fat / full cream
Cheese KRAFT / lain-lain jenis pun boleh
Sedikit dada ayam / isi ayam (dicincang halus)
Lada hitam kisar

Spaghetti
Optional – spiral / fettuccine

Cara-cara
Ambil separuh mentega buttercup bersama sedikit minyak, letak dalam periuk dan panaskan.Agak-agak dah cair dan bau naik, campakkan bawang putih yang sudah dicincang halus. Bila sudah berubah jadi macam warna kuning-kuning, masukkan breast / isi ayam yang sudah dicincang halus. Angkat daging ayam beserta dengan bawang putih yang dah masak tu dan masukkan ke dalam mangkuk lain.
Tutup api dapur. Masukkan Campbell mushroom soup classic ke dalam periuk tadi. Masukkan 1 tin air (mengikut sukatan tin Campbell Mushroom Soup Classic) ke dalam periuk tadi. Buka api dapur dan kacau sehingga ia benar-benar hancur dan tidak berketul-ketul. Masukkan 3 atau 5 helai cheese KRAFT dan kacau. Pastikan cheese cair dan sebati dengan soup. Lepas tu, masukkan separuh atau 1 kotak susu segar low fat/ full cream. Kacau. Masukkan secubit garam dan 1 sudu gula. Garam tak perlu banyak sebab kita dah ada cheese dan mushroom soup tu pun sebenarnya dah masin.
Last sekali, masukkan isi ayam & bawang putih yang dah masak tadi ke dalam soup. Bila sudah benar-benar sebati, masukkan lada hitam kisar ke dalam soup mengikut citarasa masing-masing. Kalau taknak letak pun takpe. Terpulang. Kalau masa nak makan nanti baru letak pun ok.

Penyediaan Spaghetti Fettuccine / Spiral
Didihkan air di dalam periuk. Bila sudah mendidih, masukkan satu sudu mentega buttercup. Pastu, masukkan Spaghetti Fettuccine / Spiral dan pastikan ia benar-benar lembut. Angkat dan tapis.

Tadaa. Dah boleh makan. Cara penyediaan, letak Spaghetti dulu, pastu curah je lah soup tu atas spaghetti.Macam mana....aku ade bawak kat opis...intan, tat, nyam2 kata sedap....

0 comments:

Post a Comment